Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mi az a mobilkód?

2009.10.17

Mi az a mobilkód?


Alaphelyzetben a mobilkód nem más, mint egy okos vonalkód, amit ipari használatra alkotott meg a japán Denso-Wave cég még 1994-ben. A kifejlesztett kód a QR code nevet kapta (quick response code – gyors reagálású kód), amit manapság sokkal szélesebb körben használnak, mint azt eredetileg elképzelték.

A kód itt nem csak vízszintesen, hanem függőlegesen is tárol adatot, ez akár 7089 karaktert is raktározhat.

A mobilkód felhasználását tekintve két típus létezik, a push és a pull verzió:

Push esetén a szolgáltató küldi ki a felhasználónak MMS-ben a kódot, mely számos célra alkalmazható, például jegyként a reptéren beszálláskor, vagy kuponként.

Pull esetén a felhasználó beszkenneli a (meghirdetett) kódot, mely átirányítja őt egy wapos vagy webes linkre, küldhet SMS-t, felhívhat kódolt telefonszámot vagy elérhet szöveges információt is.

Magyarországon jelenleg a Pannon, a Sanoma és a T-Mobile együttműködésében a „pull" verzió próbája folyik, amikor a mobilos beolvassa a kódot, és ezzel információhoz jut, vagy valamilyen webcímre navigál. A kiadó több magazinjának aktuális számaiban találhatóak mobilkódok, amelyhez a megadott módon letöltve az olvasóprogramot és megfejtve a kódokat, nyerhet utazást az olvasó. A cégek képviselői elmondták, hogy a jelenleg forgalomban, azaz használatban lévő mobiltelefonok kb. 20 százaléka alkalmas mobilkódos felhasználásra, hiszen a kamera és a mobilnetes képesség alapvető feltételek a szolgáltatás igénybevételéhez.

Ma már Magyarországon is egyre nagyobb arányban használnak okos telefonokat a mobilosok, és egyre nagyobb a 3G/HSDPA lefedettség is. Mivel a kódokban elhelyezett weblinkeket mobilneten keresztül lehet a legkényelmesebben megnyitni, ezért a technológia népszerűsítése révén a mobilcégek a mobilinternet gyorsabb elterjedését és nagyobb adatforgalmat remélnek. A másik oldalon, a push-alkalmazás révén pedig újabb mobilos tranzakciós szolgáltatások jelenhetnek meg.

 

Felhasználási területek:

-         elsősorban hirdetésekben használják: olyan információt tudhatnak meg a segítségével, amelyek a hirdetésben nem láthatóak

-         újságokban: többet megtudhatnak az adott témáról, az adott termék áráról, esetleg azonnal meg is rendelhetik azt

-         mozifilm hirdetések mellett található kóddal azonnal megtekinthető egy előzetes

-         kiválthatóak a papír alapú jegyek, jelenleg a Lufthansa alkalmazza: az utas „beszállókártyáját" a telefonjára kapja meg, mobilkód formájában, melyet a beszálláskor leolvashat a légitársaság.

-         a japánok saját ruházatukra nyomtatnak kódot, és azt lefényképezve bárki többet megtudhat az illetőről.

-         Olaszországban a mobilkódot többek között arra is használják, hogy a sport-tudósítások mellett elhelyezve az olvasók eljuthassanak egy olyan oldalra, ahol például megtekinthetik a futball-mérkőzés legszebb pillanatait, góljait.

-         egész szövegek tárolása névjegyek, sms-ek kódolása

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.